nieuws

De 7e editie van het India Dans Festival vindt plaats van 13 t/m 28 oktober 2017 in het Korzo theater. Wilt u op de hoogte blijven? U kunt zich hier alvast inschrijven voor de speciale nieuwbrief.

08 nov 2016

Blog: Ontmoetingen in Korzo, door Ellen Dorrestein

Korzo is al jaren een ontmoetingsplek voor jong en oud, amateurs en professionals, publiek en artiesten. Het is een plek waar mensen elkaar vinden en uit een gelijkwaardige interesse voor elkaars verhaal met elkaar in gesprek gaan. Geregeld ontstaan er uit die ontmoetingen nieuwe samenwerkingen. Het werd tijd om deze bijzondere verhalen op te schrijven en te delen. Hoewel de Indiase dansers Hari en Chethana niet in Den Haag wonen, maar in Bangalore India, zijn ze inmiddels niet meer weg te denken uit de Korzo familie. Tijdens het India Dans Festival vertellen zij over hun band en ontmoeting met Aukje en Leo, respectievelijk de zakelijke en artistieke directeurs van Korzo.

Deel I: Chethana & Leo Spreksel

Chethana

Niets gebeurt zonder reden. Ik geloof volledig in het lot en dat mijn lotsbestemming Korzo op mijn pad heeft gebracht. Wat ik bijzonder vind aan Korzo is hoe het met artiesten meedenkt. Er wordt achterhaald wat een danser nodig heeft en die behoefte wordt vervuld. Dat geldt ook voor mij en Hari en onze samenwerking met Leo. De dag dat we Leo ontmoetten waren we best zenuwachtig, maar die eerste afspraak nam meteen hele mooie vormen aan.

Open ogen
Met betrekking tot moderne dans waren Hari en ik net pasgeboren baby’s. We wisten er niets van. In onze klassieke Indiase dans, Kathak, zijn we sterk afhankelijk van gezichtsuitdrukkingen om een specifiek verhaal te vertellen. Leo heeft ons geleerd hoe we onszelf met dans kunnen uitdrukken, zonder onze gezichtsuitdrukking daarvoor in te zetten. Hij heeft onze ogen geopend tot wat er nog meer mogelijk is met ons lichaam. Als we Leo niet hadden ontmoet, zouden we onwetend zijn ten opzichte van onze eigen potentie.

Pure vriendschap
Er is een speciale band die je maar met een aantal mensen kunt hebben in je leven. De vriendschap van mij en Leo is gestaag gegroeid tijdens het samenwerken. Het gericht naar een voorstelling toe werken heeft een belangrijke rol gespeeld in het ontstaan van onze relatie. We denken totaal anders, maar omdat we samen één doel willen bereiken, zitten we toch op dezelfde golflengte. Het is een pure vriendschap, vol van aanmoediging en affectie.

Leo
Ik ben me ervan bewust dat mensen een zakelijk belang hebben bij een goede relatie met mij. Als artistiek directeur kan ik kansen creëren voor artiesten. Andersom heb ik natuurlijk ook een belang bij het ontmoeten van interessante dansers en choreografen. Maar dat wederzijdse zakelijke belang hoeft een persoonlijke relatie niet in de weg te staan. Er ontstaan nog altijd persoonlijke ontmoetingen met een meerwaarde. Dat is het mooiste wat er is, als er ook op menselijk niveau een relatie ontstaat waarin juist belangeloosheid een rol gaat spelen.

Vluchtigheid ontstijgen
Veel ontmoetingen hebben toch een soort vluchtigheid: mensen wandelen je leven in en uit. Er zijn slechts een aantal die de vluchtigheid ontstijgen en iets belangrijks teweegbrengen. De ontmoeting met Hari en Chethana is een cruciale rol gaan spelen in mijn leven. Zij hebben mij doen beseffen hoe belangrijk het is om de warmte en liefde die zij uitstralen zowel te ontvangen als te geven. Bovendien staan zij aan de wieg van een nieuwe creatieve fase in mijn leven.

Vertrouwen
Chethana is iemand die je leert kennen door haar te zien dansen. Zij is een van de weinige dansers wiens persoonlijkheid volledig tot expressie komt tijdens haar voorstellingen. Het feit dat wij ook in de dansstudio samenwerken heeft dus een belangrijke rol gespeeld in hoe ik haar leerde kennen. Ze neemt een groot risico door ook modern repertoire te creëren. Ze loopt daarmee met name in India het risico niet meer als volwaardige of authentieke Kathak danser te worden beschouwd. Het vertrouwen in mij dat blijkt uit die beslissing is mij heel veel waard.

Deel II: Hari & Aukje Bolle

Hari
Met oog op waar Chethana en ik vandaan komen was Korzo voor ons in eerste instantie enorm overweldigend. We waren nog nooit een plek tegen gekomen waar er zoveel respect is voor wat wij doen en waar zoveel waarde aan onze bijdrage wordt gehecht. Korzo was meteen toegewijd aan onze persoonlijkheid en onze manier van dansen en gaf ons de kans daarin verder te ontwikkelen zonder onze afkomst uit het oog te verliezen.

Trots
De eerste keer dat ik Aukje ontmoette zei ze dat ze trots was dat we onderdeel werden van Korzo’s programmering. Dat heeft veel indruk op me gemaakt. In India wordt het woord ‘trots’ niet vaak gebruikt. Onze ouders of docenten hadden nog nooit zoiets tegen ons gezegd. Het was een genereus gebaar van Aukje. Het creëerde meteen een open en veilige sfeer terwijl we elkaar op dat moment nauwelijks kenden.

Kracht
Er zit een inherente onzekerheid in dansers omdat ze constant bezig zijn hun plek te bevechten. Zowel op het podium als in het werkveld. Maar in Korzo en in Aukje’s aanwezigheid valt die onzekerheid volledig weg. Er is een warmte in Aukje, maar ook een kracht. Ik ervaar haar in meerdere rollen: als moeder, als leider, als directeur. Haar combinatie van kracht en bescheidenheid raakt me.

Aukje
Als zakelijke directeur ben je ook werkgever, maar de band tussen mij en Hari is meer dan alleen een zakelijke. Er komen in Korzo zo veel mensen voorbij dat je niet altijd alles even duidelijk kunt registreren, maar Hari had ik niet over het hoofd kunnen zien. Hij is een bijzondere verschijning met een bijna kinderlijke nieuwsgierigheid en een hele open blik.

Korzo biotoop
Wanneer Hari hier in Nederland is, is hij er ook intensief. Hij is geen passant. Als artiest brengt hij enorm veel kennis en expertise met zich mee in een kunstvorm die we hier nauwelijks kennen. Ik ben trots dat ook dat onderdeel van de Korzo biotoop mag zijn. Hari en Chethana zijn inmiddels echt volwaardige Korzo familieleden die ons eens in de zoveel tijd komen opzoeken om voorstellingen te maken en te presenteren.

Echt contact
Wat Hari bijzonder maakt is dat hij met iedereen echt contact maakt. Hij geeft iedereen zijn onverdeelde aandacht en brengt een hele prettige energie met zich mee. Bovendien leeft hij volledig in het hier en nu en verleidt anderen daar ook toe met zijn enthousiasme. Hij en ik lichtten altijd een beetje op als we elkaar weer zien.

01 nov 2016


De 6e editie van het jaarlijkse India Dans Festival is zaterdag succesvol afgesloten. Met 18 voorstellingen, - vrijwel allen Nederlandse premières - workshops in verschillende dansstijlen, 6 films en informele en inhoudelijke ontmoetingen bood het festival een rijk programma waarin zowel danstraditie als eigentijdse dans centraal stond. Met een record aantal passe-partouthouders, ruim 2900 bezoekers en een bezettingsgraad van 76%, kwam het publiek in grote getale naar het festival om Indiase topartiesten en talenten te zien alsook het samengaan van diverse dansstijlen en samenwerkingen tussen professionals en amateurs.

Prachtige première van Satyagraha, Akte 2, van Philip Glass in @Korzotheater Complimenten @dariofo Op naar Akte 3...wanneer?’ (Bezoekersreactie op Twitter)

Lees hier het hele persbericht...

31 okt 2016


KORZO EN VELE ANDERE ORGANISATIES LIJKEN LANDELIJKE SUBSIDIE TE VERLIEZEN ONDANKS POSITIEF ADVIES
Geen enkel productiehuis voor dans wordt nog ondersteund


Petitie NAPK en Kunsten '92: Belangrijke podiumkunstproducenten worden in hun voortbestaan bedreigd. Tientallen jaren maken ze al de mooiste theaterstukken, dansvoorstellingen en concerten, helpen ze nieuwe talenten in het zadel en enthousiasmeren ze kinderen voor kunst en cultuur. Hun toekomstplannen en de kwaliteit van hun werk is goedgekeurd, maar er is geen budget bij het Fonds Podiumkunsten om ze in 2017-2020 te ondersteunen. Alleen de politiek kan nog voorkomen dat ze straks niet meer door het hele land te zien / te beluisteren zijn.

De belangenorganisaties NAPK en Kunsten ’92 maken zich grote zorgen over het verdwijnen van heel veel kwaliteit, expertise en ervaring in de podiumkunsten.
Ze verzoeken:

  • de cultuurwoordvoerders van de Tweede Kamer om € 9,5 miljoen voor de podiumkunsten toe te voegen aan de cultuurbegroting, voor het behoud van deze groep producenten die een belangrijk deel van het middenveld van de podiumkunsten vormt,
  • en dit op 21 november tijdens de behandeling van de cultuurbegroting kenbaar te maken aan de minister.

Deel je onze zorgen en wil je dit verzoek steunen? Teken dan ook de petitie!


DE SITUATIE BIJ KORZO

Bij de advisering rond de landelijke Basisinfrastructuur voor de culturele sector (mei 2016) -  waar plek was voor 3 productiehuizen (en 15 aanvragers) - hebben de keuzes voor landelijke spreiding van middelen ertoe geleid dat Korzo’s aanvraag niet is gehonoreerd. Het Fonds Podiumkunsten heeft na afwegingen een positief advies uitgebracht (augustus 2016), echter, Korzo valt ‘onder de zaaglijn’, wat betekent dat er onvoldoende middelen zijn om de aanvraag te honoreren. Na Prinsjesdag werd duidelijk dat er geen landelijk geld naar de producerende functie van Korzo gaat. We maken ons grote zorgen over de toekomst van het landelijke dansbestel en de toekomst van de nieuwe generatie dansmakers, omdat er nu geen financiering is voor een productiehuis in Nederland dat zich richt op de talentontwikkeling in de dans.

Korzo is het gelukt - ondanks de grote landelijke bezuinigingen vier jaar geleden van 200 miljoen – om een diverse groep jonge choreografen te ondersteunen hun eerste stappen te zetten in het kunstenaarsvak en zich te ontwikkelen tot belangwekkende makers met eigen carrières. We zijn ongelofelijk trots op de ontwikkelingen die de individuele makers hebben doorgemaakt en het vertrouwen dat ze krijgen van (internationale) gezelschappen, festivals, podia, coproducenten en jury’s.

Spin in het web en expertise
Korzo heeft zich ontwikkeld tot een spin in het web in de Nederlandse danssector met een breed lokaal, nationaal en internationaal netwerk en een rijk palet aan partners. Door de grote expertise binnen de organisatie en het eigen gebouw is het mogelijk om de choreografen niet alleen te begeleiden in hun vakmanschap, maar ook om hun werk te presenteren aan het publiek. Korzo heeft diverse platformen ontwikkeld die aantrekkelijk zijn voor publiek waardoor ze kennismaken met een nieuwe generatie kunstenaars. Korzo weet dit tevens te koppelen aan educatieve activiteiten en investeert in het jonge publiek. Daarmee is Korzo een podium en productiehuis geworden voor nieuwe ontwikkelingen, een platform voor (top)talent, een ontmoetingsplek voor kunstenaars en publiek, een festivalorganisator, een uitgaansplek en een stimulator in de Nederlandse danssector zowel in binnen- als buitenland. Met grote regelmaat krijgen we bezoek van culturele organisaties uit het buitenland die nieuwsgierig zijn naar deze unieke combinatie die Korzo samen heeft weten te brengen.

De toekomst
Met het verlies van de landelijke subsidie zal Korzo een belangrijk deel van de producerende functie niet voort kunnen zetten. Door de steun van Gemeente Den Haag zal Korzo wel in staat zijn om zijn presenterende functie voort te zetten. Echter zijn er in Nederland geen in dans gespecialiseerde productiehuizen meer. Dit zal grote gevolgen hebben voor een nieuwe generaties dansmakers, die op zoek zijn naar een veilige plek waar ze hun artistieke signatuur kunnen ontwikkeling, waar ze vlieguren kunnen maken in het produceren van werk, een plek die hen kan begeleiden en ondersteunen in hun ondernemerschap en een breed netwerk opent.

Sectorbreed is er gereageerd met ongeloof en verontwaardiging. Het is duidelijk dat de sector in transitie is, naar een nieuw bestel in 2021. Korzo vreest echter, dat wat nu wordt afgebroken aan expertise en netwerk, niet zomaar weer op te bouwen is in een nieuw bestel. 

25 okt 2016


Door Meher Khan Muztar

Tijdens het India Dans Festival is Korzo weer dé ontmoetingsplek voor dans- en muziekliefhebbers en iedereen die interesse heeft in kunst met een kleine en een grote K. Dit jaar wordt het festival geopend met een bewerking van de opera Satyagraha van Philip Glass: een unieke voorstelling over kracht en geweldloosheid waarin de Indiase cultuur versmelt met hedendaagse opera. Waar amateurs en professionals samen zingen en dansen en Nederlandse, Hindoestaanse en Indiase traditiegetrouwen en modernisten samen de bühne delen. Na de succesvolle opvoering van de eerste Akte voeren nu twee koren, solisten, dansers en muzikanten Akte 2 op. Ontmoet hier de makers en de artiesten en ontdek wat hen inspireert aan dit project.

‘Korzo als ontmoetingsplaats is voor mij een afspiegeling van de wereld in het klein. Voor Satyagraha komen zangers uit het Westland samen met Hindoestaanse/Indiase zangers met verwondering, trots en verbroedering tot gevolg. In het dagelijks leven zouden dergelijke ontmoetingen misschien niet snel plaatsvinden. Vorige keer is spontaan besloten dat alle vrouwen in het koor een Indiase saree aan zouden trekken, dus ook de vrouwen van het Dario Fo koor. Het was alsof we daarmee zeiden: Wij zijn één, ik ben jou, jij bent mij. Identiteit speelt dan geen rol meer. Deze boodschap past in deze tijd.’
Leo Spreksel, artistiek directeur Korzo


‘Opera is nieuw voor mij. Ik ben wel bekend met het zingen in de Indiase stijl maar niet met meerstemmigheid. Het is bijzonder om de verzen uit de Gita in een operastijl te kunnen zingen. Ik had eerder zangstukken gehoord met verschillende stemmen dus ik wist al dat ik alt was. De combinatie van Indiase tekst op muziek was wel nieuw voor mij. Samhita Mundkur, onze muzikaal begeleidster van Zangam heeft gewerkt aan onze uitspraak. In de originele versie is de uitspraak niet zo goed. De uitdaging voor ons was om dat beter te doen.’
Sita Bhagwandin, zangeres Zangam


‘De muziek van Philip Glass vind ik erg mooi en het raakt mijn liefde voor muziek. Het is een bijzondere uitdaging om zo’n groot koor, dirigent en solisten in een choreografie te zetten en samen te laten komen met de dansers. Dat heb ik niet eerder gedaan maar ik zoek graag de uitdaging op. De kracht die geweldloos verzet meebrengt en de rol van vrouwelijkheid hierin is zeer interessant. Het vinden van een ander antwoord op geweld maakt het een actueel thema.’
Kalpana Raghuraman, choreografe Satyagraha Akte 2

‘De koorleden van Dario Fo bereiden zich uitgebreid voor. Zij volgden een lezing over de ideeën van Gandhi en spraken uitgebreid over wat geweldloos verzet voor hen betekent. Tijdens de voorbereiding van de repetities hebben de koorleiders nauw samengewerkt om oefenmateriaal te ontwikkelen voor beide koren. Dat is nog niet zo eenvoudig want het Europese en het Indiase notenschrift is totaal verschillend en voor het Dario Fo koor was de uitspraak van de verzen in het Sanskriet uit de Bhagavad Gita een ware tongbreker.’
Rick Schoonbeek, dirigent Dario Fo


‘In India krijg je op school les over het gedachtengoed van Mahatma Gandhi en de Bhagavad Gita dus daarmee was ik goed bekend. Ook met de combinatie van dans met live begeleiding ben ik heel vertrouwd.  Maar opera kende ik alleen uit de film en de muziek van Philip Glass had ik niet eerder gehoord. Vrienden en kennissen die in het publiek zaten waren erg onder de indruk van de vorige voorstelling. Ik vind het bijzonder om te zien dat een zekere mate van ‘Indianess’ in een voorstelling een plaats kan krijgen. Dat verruimt je blikveld en zou nog verder kunnen worden onderzocht. Korzo legt met een productie als Satyagraha een goede basis om vanuit verder te gaan.’
Vasudevan Lakshminarayanan, zanger Zangam

‘Onze perceptie op onze dansstijl en choreografie is door de samenwerking met Korzo veel meer verbreed. Wij kijken nu anders naar dans. Dans is ook ruimte en het publiek. Het gaat nu veel meer om de innerlijke beleving en dat overbrengen in plaats van het gebruik van veel effecten. Toen Chethana in Satyagraha Akte 1 het slagveld van Kurukshetra betrad en minutenlang over het doodstille slagveld liep kon ik de intensiteit van de donkere beleving aan haar zien. Ze zei tegen me dat ze dit nog nooit zo had ervaren. Het zijn life time memories die wij in Korzo beleven.’
Hari & Chethana, Kathak duo

Satyagraha | Akte 2
14 t/m 16 oktober
meer info & tickets

07 okt 2016


Het India Dans Festival brengt elk jaar een mooie mix van voorstellingen die de rijke klassieke traditie laten zien en daarnaast interessante moderne ontwikkelingen tonen. Het is daarmee een van de meest gevarieerde en verbindende festival voor Indiase dans van Europa. We hebben een mooie en vooral handige video-overview van de de meeste voorstellingen gemaakt. Klik op de afbeelding rechts om deze te bekijken. In de agenda zijn alle voorstellingen terug te vinden. 

Het festival presenteert dansvoorstellingen en muziekconcerten van het hoogste niveau. Daarnast is Club Bombay de plek om mee te doen aan workshops, artiesten te ontmoeten dansfilms te bekijken en te genieten van heerlijke diners. Bekijkhier het hele Club Bombay programma. 

TRAILERMUZIEK
De mooie muziek uit de trailers en commercial van het India Dans Festival 2016 is van componist Jacob ter Veldhuis. Dit schreef hij speciaal voor het concert Bombay Bazaar dat op woensdag 19 oktober te zien is tijdens het festival

05 okt 2016

Door Sarah van Soldt

Tijdens mijn stage bij Korzo ben ik verliefd geraakt op de Indiase danscultuur, een diepgaand dansgenre dat door de gespecificeerde techniek, groot gevoel voor ritme, schoonheid en verhalend karakter mij inspireerde. Een dansstijl die mij in contact bracht met bijzondere mensen. Dansers die de wereld over reizen en met de basis van klassiek geschoold zijn het verhaal van hun land vertellen: Hari & Chethana, Revanta Sarabhai en Pooja Purohit, Renjith & Vijna. Een atmosfeer waar ik graag in contact mee wilde blijven. Bharatanatyam danseres -en tevens mijn collega tijdens de stage- Sharon Wezer, heeft uiteindelijk de doorslag gegeven en een workshop getipt, ik volg nu Odissi lessen in Den Haag.

Graag neem ik je mee in de ontdekkingen en verdiepende ervaringen van een Odissi dummie. Tijdens de eerste lessen werd immers al duidelijk dat de vormen van het Westerse ballet, die ik ergens nog in mij draag, helaas niet van pas komen bij de klassieke basis van de Indiase dans. In plaats van soepele plié knieën en sierlijke vlinder armen, maakte ik kennis met de chowka, de basishouding uit Odissi. De voeten in de voor mij bekende tweede positie geven als pilaren uit een tempel steun aan de constant gebogen knieën. De bijbehorende chowka armen vormen een vierkant. Ja ja, de volgende morgen voel je dit zeker nog lopen in de spieren. Wanneer je dit onder controle hebt, staat de uitdaging van combineren en coördineren voor de deur. De handbewegingen, ogen en body movement komen in de chowka of tribhangi (de Odissi onderscheidende S-vorm) samen. Na ongeveer 4 maanden merk ik dat het tempo opgeschroefd wordt en dat ik steeds meer dien in te burgeren in de Indiase gebruiken. De bol en zijn klanken doen de intrede, woorden die in mijn hoofd nog een plaatsje moeten krijgen in de manier van tellen.

Wat ik het bijzondere aan mijn nieuwe vrijetijdsbesteding vind is dat deze dans een grote vorm van zelfontwikkeling biedt. Niet alleen door het groeiende niveau waar je met plezier naartoe werkt, maar ook door de enorme kennis die achter de Indiase dans- cultuur en historie verblijft. De religie laat zich overal horen, ondanks het gebrek aan een vanzelfsprekende kennis, nemen mijn docenten mij hierin mee en lukt het zonder moeite de spiritualiteit te omarmen.

Één van de mede-beginners uit de groep is een professionele Kathak danser, hij vertelde mij over de gebruikelijkheid van ongeveer een jaar dat de bewegingen beginnen te leven in het lijf. Iedere week ontdek ik nieuwe dingen, en op het moment dat je denkt dat je het hebt, ga ik relativeren en dan sta ik nog steeds aan het begin. Mogelijk aan het begin van groei, bewustwording is volgens mijn docente immers de start van verbetering. Al fietsend op de terugweg groeit mijn respect voor de dansers die ik aan het werk heb gezien tijdens het India Dans Festival in Korzo, want wat is het intensief en wat een expertise. Achja, het is ook niet eerlijk om jezelf te vergelijken met professionele dansers met 20+ jaar training en ervaring.
Ik blijf vooral heel erg genieten van hun podiumkunsten en hoop nog met veel voldoening de Indiase dans te ontdekken door het zelf te beoefenen. Met een mudra’s examen en een uitvoering in het vooruitzicht gaat dit zeker en vast lukken.

29 jul 2016


Op 20 augustus wordt het Korzo Magazine bezorgd met daarin het programma van najaar en winter 2016-2017. Korzo trapt het nieuwe seizoen af met een knallende kortingsactie. Van zaterdag 20 augustus tot en met zondag 4 september ontvangt u 50% korting op ieder 2e ticket.* De actie is zowel online geldig als aan de kassa van Korzo en bij de Korzo Kraam op het Lange Voorhout tijdens het Haags UIT Festival op zondag 4 september.

Wilt u als eerste het Korzo Magazine thuis ontvangen? Geef uw naam en NAW-gegevens dan door via info[@]korzo.nl.

Bekijk hier de online agenda.

* De korting is niet geldig i.c.m. andere kortingen en geldt niet voor voorstellingen van derden en verhuur. De korting wordt berekend over het normale tarief. De korting is ook geldig voor de op dat moment gepubliceerde voorstellingen uit het India Dans Festival en CaDance.

07 jul 2016

Bij het India Muziek Festival zijn prominente klassieke muzikanten en jonge talenten uit India zijn te bewonderen in de fraaie ambiance van de Nieuwe Kerk aan het Spuiplein. Op 14 november staat het Zuiderstrandtheater volledig in het teken van het Hindoestaans lichtjesfeest Divali. Klik hier voor festivalinformatie en het reserveren van kaarten. 

Opening: Pandit Ranajit Sengupta & El Habib Music Group
vr 6 nov | 20.15
De Nieuwe Kerk

Pandit Nityanand Haldipur
vr 13 nov | 20.15
De Nieuwe Kerk

Divali, feest van het licht i.s.m. Residentie Orkest
za 14 nov | 20.00
Het Zuiderstrandtheater

Vasuda Sharma – Music Without Boundaries
za 28 nov | 20.15
De Nieuwe Kerk 

05 nov 2015

De 6e editie van het India Dans Festival vindt plaats van 14 t/m 29 oktober 2016 in het Korzo theater. Wilt u op de hoogte blijven? U kunt zich hier alvast inschrijven voor de speciale nieuwbrief.

02 nov 2015

Pagina's

Subscribe to nieuws

You are here